The soundboard is Parallel-strung which gives a clear, articulate voice with not so much bass. There is a Tone-Bar glued-on underneath which makes the soundboard even clearer-sounding and finally a large Cutoff-Bar glued-on underneath (SORRY I LABELED IT INCORRECTLY ON THE PICTURE as stop-bar) which basically limits the vibrating space of the soundboard so that the active part of the soundboard is not too big.
Tavola armonica di un Pleyel del 1844, lo stesso tipo che Chopin avrebbe usato per suonare e comporre... c'è una catena incollata sotto che rende il suono piu chiaro e nitido. In piu, un'altra catena molto piu spessa blocca del tutto le vibrazioni, limitando la zona della tavola armonica vibrante per ottenere un suono ancora piu chiaro
A Pleyel Pianino soundboard veneered in rosewood for added strength. Note that the SIZE of the soundboard is reduced to avoid excessive bass and maintain a clear, singing tone.
Chopin often played these Pianinos and composed on them as well. This kind of piano also has a tone-bar
Questa e la tavola armonica di un Pianino Pleyel, usato spesso da Chopin. Come vedete la larghezza della tavola è ridotta per mantenere un suono chiaro e non avere troppi bassi. Il Pleyel ha anche una catena in più che rende il suono ancora più chiaro (non squillante ma nitido).
Questa è la tavola di un Boisselot del 1846 (usato da Liszt per comporre molti pezzi). SI nota anche qui una catena per rendere il suono piu chiaro.
This is the soundboard of a Boisselot from 1846, as used by Liszt to compose and play on occasionally. You can see the tone-bar which aids in obtaining a clearer sound.
Ecco una foto del lato inferiore di un Erard a Gran Coda. Come si può vedere la tavola armonica ha una 'catena' (listello incollato alla tavola) spessa e lunga che costeggia il ponticelli a circa 60 cm di distanza.
Il motivo è semplice: applicando una catena spessa, cambia il modo di risuonare la tavola. Il suono diventa dunque più chiaro e definito, limitando l'escursione dei bassi.
Se si considera che il pianoforte Francese, usato da tutti i compositori dell'800, era esclusivamente a corde PARALLELE, ci si rende conto che l'obiettivo era di avere una tavola che suonasse sopratutto in modo chiaro.
Here's a photo of the bottom of an Erard Grand from the 19° Century. As you can see a 'tone-bar' is glued to the bottom which serves the purpose of voicing the soundboard to obtain a clear sound free of excessive bass-frequencies. If one considers that French Pianos, which were used almost exclusively by the vast majority of 'classical' composers and pianists in the 1800's, were also typically parallel-strung (Erard retained Parallel stringing until the early 1900's) it is evident that the sound-ideal of the times was that of a clear and vocal-sounding piano.
1 commento:
This is actually fascinating to me.PianoSD.com is a store located in San Diego, California,USA. While we handle mostly new pianos my passion are older pianos. I really enjoyed your article.
Ric Overton
PianoSD.com
San Diego, California USA
Ric@PianoSD.com
Posta un commento