sabato 20 settembre 2008

1894 Erard restoration



Here are some photos of an 1894 Erard I am restoring. The Strings have all been replaced with special French-made steel wire similar to the original Firminy wire. The bass strings have been specially wound with single-wound brass all the way to the bottom note!
The trichord section is copper-wound just like the originals. I have measured the original strings with a high-precision digital micrometer to ensure that the scale is exactly the same as the original Paris Erard scale was.
Tuning pins were not as tight as they should be after 100+ years, so I used new pins which are only 0.3 mm larger, and will grip the wood better because the thread is new and sharp.

The agraffes have all been removed, cleaned, and the holes have been reamed to ensure a perfect contact with the string. The 'Barre Harmonique' (an Erard invention, as the Agraffe), also known as the pressure bar, has been removed and the bearing edge has been restored to a smooth surface, to avoid buzzes and undue lack of sustain.

All felt is new.

Ecco il mio Erard del 1894 con le sue corde nuove in acciaio Francese. Le corde sono simili alle originali Firminy, e sono superiori a quelle usate solitamente da i riparatori di marca Pure sound.

Le corde dei bassi sono state fatte con un SINGOLO avvolgimento fino alla nota più bassa come le originali.. ci sono voluti due anni per trovare un artigiano capace di farmele! le corde del tenore sono avvolte in rame, esattamente come quelle originali.

le agraffe sono state rimosse, pulite, ed i buchi passanti rettificati per assicurare un contatto perfetto con la corda. La barra di pressione, o 'Barre Armonique' (invenzione dell'Erard, come le Agraffe) e stata rettificata per ottenere un perfetto punto di contatto con le corde ed evitare suoni sgradevoli.

i feltri rossi sono nuovi.

Nessun commento: